ترتیب بیدار شدن نقش‌های بازی مافیا منتشر شده در 4 مارس 2020۱۲ دیدگاه

حداقل ده سال مافیا بازی کردن و ساعت‌ها فکر و حرص خوردن در مورد این که مافیا کیه، منو مجبور کرد که از خودم بپرسم اصن مافیا چیه؟! این که یه نفر مافیاباز حرفه‌ای باشه یعنی چی؟ چه چیزایی رو باید بلد بود تا بازی رو بهتر فهمید؟ همه سوال‌ها رو میخوام توی shabmishe.ir جواب بدم ;)

هر روزی که میگذره بازی مافیا هم داره پیشرفت میکنه. از خود بازیکنا گرفته که مدام دارن آب‌دیده‌تر میشن و حرفه‌ای میشن، تا شخصیت‌ها، سناریوها و قوانینی که به بازی اضافه میشه. این اتفاق خیلی خوبیه. حداقل من که به بازی مافیا علاقه‌ی شخصی زیادی دارم، از این قضیه خیلی خوشحالم. اما همیشه معتقد بودم که باید این تغییرات درست پیش بره. (اما کی میتونه ادعا کنه که درست پیش رفتن چیه؟!) برای همین باید همیشه اصالت و هسته‌ی بازی مافیا رو در نظر گرفت. اینطوری هر چقدر هم که بازی پیشرفته‌تر بشه باز هم میشه بهش گفت بازی مافیا.

ترتیب بیدار شدن نقش‌های بازی مافیا، اونم وقتی که به جای مافیای کلاسیک بخواید یه سناریوی جدید بازی کنید خیلی مهمه. هر نقشی قابلیتی داره که باید در زمان درست بهش فرصت داده بشه که از تواناییش استفاده کنه. توی این مطلب هم ترتیب بیدار شدن نقش‌های بازی مافیای کلاسیک رو توضیح میدیم هم سناریوی شهر مشکوک.

قبل از اینکه بریم سراغ ادامه‌ی مطلب باید این نکته رو بگم که هر سناریویی، نقش‌های خاص خودش رو داره. پس ترتیب بیدار شدن نقش‌ها در هر سناریو هم فرق داره. توی این مطلب ترتیب بیدار شدن نقش‌ها و اجرای فرآیندهای شب رو برای مافیای کلاسیک و سناریوی «شهر مشکوک» توضیح دادیم.

فهرست مطالب

 

ترتیب بیدار شدن نقش‌های بازی مافیای کلاسیک

مافیای کلاسیک فقط دو تیم/گروه و سه نقش داره. گروه شهروند که شامل دو نقش شهروند ساده و دکتره و تیم مافیا که همشون مافیای ساده هستن. توجه داشته باشید که با اضافه کردن هر نقشی به جز اینا، مافیا رو از کلاسیک به توسعه‌یافته تبدیل می‌کنید.

قبل از هر شب اولین کاری که توی مافیای کلاسیک انجام میشه، وصیت کردن فرد اعدام شده‌اس. البته این برمیگرده به توافق قبل از شروع بازی که بازیکنای مرده حق وصیت دارن یا نه.

به این موضوع دقت کنید هر فردی که میمیره همون لحظه‌ی قطعی شدن مرگش باید وصیت بکنه. وصیت یعنی آخرین حرفی که باید یه بازیکن بزنه و باید با توجه به برداشت‌هاش از بازی تا اون لحظه انجام بشه. مثلا وصیت فرد اعدام شده در روز رو نباید بذارید فردا بعد از اینکه معلوم شد در شب کی از بازی حذف شده.

بعد از وصیت و اعلام شب توسط گاد بازی، نوبت بیدار کردن تیم مافیاست. توی این مرحله مافیا تصمیم میگیره که چه کسی رو ترور کنه. چون مافیاها همه هم سطح و برابرن، باید با اجماع توی این مرحله به نتیجه برسن. پس به نفعشونه که زیادی شب رو طول ندن و زودتر با هم به توافق برسن.

نفر بعدی که باید بیدار بشه دکتر بازیه. فلسفه‌ی دکتر در بازی مافیا اینه که اگه به موقع (درست بعد از صدای شنیدن صدای شلیک مافیا) بالای سر آدمی که تیر بهش اصابت کرده حاضر بشه، میتونه اون رو از مرگ نجات بده.

مرحله‌ی بعدی باید کل شهر رو بیدار کرد. توی پرانتز بگم منظورمون از شهر توی بازی مافیا چیه؟ شهر به کل بازیکنای بازی مافیا میگن. بعضیا به اختصار (یا غلط) به شهروندا میگن شهر که خب درست نیست.

اگه اول بازی در مورد وصیت کردن افراد مرده توافق کرده باشید، بعد از اعلام نتیجه‌ی اعدام روز گذشته و ترور شب (در صورت موفقیت‌آمیز بودن) فرد ترور شده هم این حق رو داره که وصیت کنه.

پس خلاصه‌ی ترتیب بیدار کردن نقش‌ها در بازی مافیای کلاسیک اینطوری میشه:

  • شنیدن وصیت بازیکن اعدام شده
  • — اعلام شب توسط گاد —
  • بیدار شدن تیم مافیا و اقدام به ترور
  • بیدار شدن دکتر
  • — اعلام روز توسط گاد —
  • اعلام برآیند نقش‌ بازیکن‌های حذف شده
  • شنیدن وصیت بازیکن ترور شده

برآیند نقش بازیکن‌های حذف شده یعنی چی؟

یعنی اگه مثلا در روز بازیکن «آ» با نقش مافیا و فرد «ب» در شب با نقش «شهروند» از بازی حذف شده، گاد بدون اینکه اعلام کنه «آ» یا «ب» چه نقشی داشتن، بگه: «در شبانه روز گذشته آ و ب از بازی حذف شدن، یک مافیا یک شهروند» جوری که مشخص نشه که کی چه نقشی داشته. البته توی بازی مافیا عمدتا اگه مافیایی حذف شده باشه همون شخصیه که در روز حذف شده. ولی باز هم امکان خودزنی در شب توسط مافیا وجود داره.

اعلام برآیند نقش بازیکن‌های حذف شده بیشتر توی بازی مافیای توسعه‌یافته (غیر کلاسیک) خودش رو نشون میده که جلوتر بهش میرسیم.

 

ترتیب بیدار شدن نقش‌های سناریوی شهر مشکوک

مافیای توسعه‌یافته به خلاف مافیای کلاسیک، میتونه بیشتر از سه نقش (و حتی بیشتر از دو تیم/گروه) داشته باشه. به همین خاطره که سناریوهای مختلفی درست میشه. خیلی نقش‌ها و سناریوها توی چندسال اخیر به بازی مافیا اضافه شده. اما خب نه فرصتش هست همه‌ی این نقش‌ها بررسی و توضیح داده بشه، نه همشون کیفیت خوبی دارن. این حرف من به این معنی نیست که هر نقش یا سناریویی رو که توی «شب میشه» نداریم، خوب نیست یا هر چی که داریم خوبه.

توضیح نقش‌های سناریوی شهر مشکوک رو توی مطلب دیگه‌ای نوشتم (اگه میخواید باهاشون آشنا بشید اینجا کلیک کنید). اینجا میخوایم در مورد ترتیب بیدار شدنشون توضیح بدیم. مرحله به مرحله رو توضیح میدیم و در آخر خلاصه و ترتیب بیدار شدن نقش‌های سناریوی شهر مشکوک بازی مافیا رو یک‌جا می‌نویسم.

 

مراحل قبل از شروع شب

گوش کردن به وصیت بازیکن‌های حذف شده‌ (قطعی!) در طول روز

اول باید بازیکن یا بازیکن‌هایی که در طول روز حذف شدن و مردنشون قطعی شده، وصیت کنن. دقت کنید گفتم بازیکنایی که مردنشون قطعی شده. پس اگه هنوز شانس این وجود داره که فرشته کسی رو به بازی برگردونه یا فدایی به جاش از بازی خارج بشه، اینجا نباید کسی وصیت کنه. اجازه بدید که مردنشون قطعی بشه، بعد بهشون میشه فرصت داد که وصیت کنن. جلوتر می‌خونید که کجا فرصت میشه وصیت کنن.

اما اگه فرشته شانسش رو استفاده کرده بود و فدایی هم از بازی خارج شده بود، باید افراد حذف شده در طول روز همونجا وصیت کنن.

نکته: اگه بازیکن حذف شده جان سخت باشه، فدایی در بازی نباشه و فرشته هم از قابلیتش استفاده کرده باشه چی؟ گاد با اینکه میدونه اون فرد فردا هم توی بازی هست، باز باید بهش اجازه بده وصیت کنه؟

بله باید ازش وصیت بگیرید. چون اگه این کار رو نکنید، همه میفهمن جان‌سخت بازیه. جان سخت اگه توی بازی مافیا در طول روز حذف بشه، فدایی در بازی نباشه و فرشته هم قابلیتش رو استفاده کرده باشه، دوبار فرصت میکنه وصیت کنه. یه بار وقتی که همه فک میکنن میمیره، و یه بار فرداش وقتی که جونش تموم میشه و واقعا میمیره. این امتیازیه که جان سخت داره.

 

مراحل شب

بیدار شدن قاضی

اولین نفری که باید در طول شب بیدار بشه، قاضی بازی مافیاست. توی روز و بعد از گرفتن رای شک برای همه‌ی بازیکن‌ها، دو نفری که بیشترین رای رو داشته باشن میرن برای دفاع، تارگت/کاور و بعد رای قتل. قاضی میتونه جای فردی که رای قتل بیشتری آورده (و از طرف شهر به اعدام محکوم شده) رو با کسی که رای قتل کمتری آورده بود (و از اعدام نجات پیدا کرده بود) عوض کنه. (برای آشنایی بیشتر با نقش قاضی اینجا کلیک کنید.)

در صورتی که قاضی جای فرد اعدامی رو عوض کنه و اون یکی رو بفرسته برای اعدام، این تصمیم به صورت عمومی و بلند (در حالی که همه خوابن) توسط گاد اعلام میشه. اینطوری شهردار هم متوجه میشه که چه کسی رو میتونه وتو بکنه.

بیدار شدن شهردار

شهردار بعد از قاضی بیدار میشه و اگه خواست میتونه از قابلیتش استفاده کنه. اینکه شهردار وتو کرد یا نکرد رو گاد به صورت عمومی و در حالی که همه چشماشون بسته‌اس اعلام میکنه. (برای آشنایی بیشتر با نقش شهردار اینجا کلیک کنید.)

«شانس آخر»

این مرحله مختص بازیکنیه که در طول روز و با رای از بازی حذف شده باشه. «شانس آخر» به فرد اعدام شده این شانس رو میده که اگه فرشته‌ی بازی رو درست تشخیص بده و با اشاره دست به گاد نشون بده، از اعدام جون سالم به در ببره و از بازی حذف نشه. بنابراین توی این مرحله گاد فرد اعدام شده رو (در صورتی که قاضی و شهردار کاری براش نکرده باشن) بیدار میکنه و ازش میخواد که فرشته رو تشخیص بده. بعد از تشخیص فرشته از سمت فرد اعدامی، گاد بهش میگه که درست تشخیص داده یا غلط. (برای آشنایی بیشتر با قابلیت شانس آخر اینجا کلیک کنید.)

بیدار شدن همه‌ی افراد تیم مافیا و اقدام به ترور

در این مرحله نوبت به تیم مافیا میرسه که ترور شب رو انجام بده. فلسفه‌ی ترور شبانه‌ی مافیا، انتقام به خاطر سعی شهر در از بین بردن مافیاها در فاز روزه. مافیا هر شب به خاطر تلاش شهر برای پیدا کردن مافیاها، یک نفر (و در حالت خاصی دو نفر) رو ترور میکنه. یه جورایی میشه گفت حق شهر برای رای‌گیری و اعدام در روز، در مقابل حق مافیا برای ترور در شب قرار می‌گیره. قبلا گفتیم که یکی از هسته‌های بازی مافیا، جفت بودن قابلیت‌هاس. یعنی هر قدرتی یه قدرت مخالف هم داره. این دو موضوع، یعنی اعدام و ترور هم یکی از اون موارده.

توی این مرحله اعضای مافیا با هم تصمیم می‌گیرن که چه کسی رو برای اون شب ترور کنن. این تصمیم اگرچه گروهیه و همه‌ی افراد تیم مافیا حق اظهار نظر رو دارن، اما در نهایت «رییس مافیا» یا دون مافیاست که تصمیم نهایی رو میگیره. گاد باید نظر نهایی رو تحت هر شرایطی از رییس مافیا بگیره. چون ممکنه هر کسی یه چیزی بگه. حتی اگه رییس مافیا بازیکن قوی‌ای نیست یا تصمیمش برخلاف تصمیم سایر اعضاست. بعدا توضیح میدم که گاد نباید وارد چرخه‌ی تصمیم‌گیری هیچ شخص، گروه یا تیمی قرار بشه و فقط باید بر اساس آیین‌نامه‌ی بازی مافیا پیش بره.

در صورتی که رییس مافیا از بازی حذف شده باشه، سلسله مراتبی وجود داره که طبق اون رییس مافیا مشخص میشه. ترتیب سلسله مراتبی تیم مافیا به این صورته:

  1. رییس مافیا
  2. ناتاشا
  3. سم ساز
  4. بازجو
  5. تروریست

بعد از اینکه تصمیم تیم مافیا برای ترور شب مشخص شد، نوبت به سایر قدرت‌هاشون میرسه. پس همچنان که تیم مافیا بیداره، مرحله‌ی بعدی اجرا میشه.

سایلنت کردن توسط ناتاشا

ناتاشای بازی مافیا این حق رو داره که هر شب یک نفر رو (چه شهروند چه مافیا) سایلنت کنه. گاد خطاب به ناتاشا ازش میخواد که یک نفر رو سایلنت کنه. این کار اجباریه و ناتاشا نمیتونه سایلنت نکنه. این مرحله هم حتما باید توسط خود ناتاشا انجام بشه و فرد دیگه‌ای از افراد تیم مافیا حق نداره به جای اون تصمیم بگیره. بنابراین گاد باید فقط از خود ناتاشا فرد سایلنت رو بخواد. (برای آشنایی بیشتر با نقش ناتاشا اینجا کلیک کنید.)

بعد از اینکه ناتاشا هم انتخابش رو کرد، همچنان تیم مافیا بیدار میمونه و مرحله بعدی اجرا میشه.

تزریق سم توسط سم‌ساز تیم مافیا

سم‌ساز یکی از اعضای تیم مافیاست که یک بار در طول کل بازی میتونه به هر فردی که میخواد سم تزریق کنه. فردی که بهش سم تزریق بشه، سه شبانه روز بعد از لحظه‌ی تزریق سم از بازی حذف میشه. سم‌ساز هم خودش باید تصمیم بگیره که سم رو به چه کسی تزریق کنه. اجباری برای استفاده از قابلیتش نیست ولی خب معمولا سم‌ساز توی اولین فرصتی که پیدا میکنه تزریقش رو انجام میده. (برای آشنایی بیشتر با نقش سم ساز اینجا کلیک کنید.)

نکته: دلیل بیدار موندن تیم مافیا در مرحله‌ی سایلنت کردن توسط ناتاشا و تزریق سم توسط سم‌ساز، این هست که در جریان اتفاقات تیم باشن. مثلا رییس مافیا یا بقیه‌ی افراد تیم بدونن که چه کسی قراره فردا سایلنت بشه. یا کی سه شبانه روز بعد با سم کشته میشه. اما این بیدار موندن بقیه‌ی افراد تیم مافیا نباید این اجازه رو بهشون بده توی تصمیم‌گیری همدیگه دخالت کنن.

بعد از اینکه سم‌ساز هم کارش رو انجام داد، همه‌ی افراد تیم مافیا با اعلام گاد بازی می‌خوابن.

بیدار شدن دکتر

دکتر اگه به موقع بالای سر فرد ترور شده حاضر بشه، اون فرد نجات پیدا میکنه. توجه داشته باشید که دکتر فقط میتونه فرد ترور شده رو نجات بده و برای کسی که بهش سم تزریق شده نمیتونه کاری کنه. میشه اینطوری گفت که فرد ترور شده با گلوله بهش سوءقصد شده، اما سمی که به مرور میکشه و توی خواب تزریق شده که قابل تشخیص نیست. (برای آشنایی بیشتر با نقش دکتر اینجا کلیک کنید.)

بیدار شدن کشیش

کشیش آدم خوب شهره که با خداست و برای آدما میتونه دعا کنه. ناتاشا هم بدکاره‌ی شهره و با هر کسی که بخوابه، اون فرد بی‌آبرو میشه و فردا نمیتونه صحبت کنه. حالا اگه کشیش همون شب برای فردی که میخوان آبروش رو ببرن (یعنی همونی که انتخاب ناتاشا بوده) دعا کنه، فردا مثل قبل میتونه صحبت کنه و عمل ناتاشا دفع میشه. (برای آشنایی بیشتر با نقش کشیش اینجا کلیک کنید.)

بیدار شدن اسنایپر

اسنایپر دو تیر در طول کل بازی داره که میتونه در شب شلیکشون کنه. اجباری به استفاده‌اش نیست. گاد هر شب بیدارش میکنه و ازش میپرسه که اگه قصدی برای شلیک داره بهش اعلام کنه. (برای آشنایی بیشتر با نقش اسنایپر اینجا کلیک کنید.)

نکته: همون طور که در توضیح نقش اسنایپر گفته شد، بهتره حتی بعد از اینکه اسنایپر دو تا تیرش رو شلیک کرد، گاد بیدارش کنه تا مشخص نشه که تیراش تموم شده. حتی اگه اسنایپر از بازی حذف شده هم بهتره این اتفاق بیافته.

بیدار شدن تفنگ‌دار

تفنگ‌دار هم مثل اسنایپر در طول بازی دو تا تیر داره. اما خودش امکان شلیک اون‌ها رو نداره. باید تیر رو به کسی بده که توی روز اون فرد تیر رو به کسی که میخواد شلیک کنه. به کسی که تفنگ‌دار بهش تیر میده میگن «صاحب تیر». صاحب تیر و همه‌ی افراد شهر در روز از اینکه تفنگ‌دار بهش تیر داده با خبر میشه. اینطوری که گاد اعلام میکنه «شب گذشته تفنگ‌دار به فلانی (یا فلانی و فلانی) تیر داده و صاحب تیره» (برای آشنایی بیشتر با نقش تفنگ‌دار اینجا کلیک کنید.)

بیدار شدن دندان پزشک

دندان پزشک مثل ناتاشا میتونه هر شب یک نفر رو سایلنت کنه. حالا یا اون نفر به نظرش مافیاس که میخواد ساکت بشه، یا کسی هست که تبر میزنه به جریان بازی! قابلیت دندان پزشک اختیاریه و مجبور نیست هر شب ازش استفاده بکنه. در صورتی که دندان پزشک، دندان کسی رو نکِشه و ساکتش نکنه، گاد این مورد رو به صورت عمومی و بلند اعلام میکنه. (برای آشنایی بیشتر با نقش دندان پزشک اینجا کلیک کنید.)

بیدار شدن هکر (فقط شب دوم بازی)

هکر تنها در شب دوم بازی بیدار میشه. به خاطر اینکه تنها یک بار میتونه از قابلیتش استفاده کنه و اون هم باید شب دوم باشه. منظور از شب دوم چه شبی هست؟ اولین شب بازی که نقش‌ها پخش میشن و مافیا همدیگرو میشناسن نه، شب بعدیش. یا بهتره بگم اولین شب بعد از صحبتای روز اول.

گاد هکر رو شب دوم بازی بیدار میکنه تا ازش بپرسه چه کسایی رو میخواد توی لیست بذاره. هکر با اشاره دست اون‌ها رو به گاد نشون میده و گاد هم بدون اینکه چیزی به اطلاع هکر برسونه اسم اون سه نفر رو یادداشت میکنه تا فردا صبح نتیجه رو اعلام بکنه.

برای آشنایی بیشتر با نقش هکر و اینکه چه وقت لیستش خطرناک هست و چه وقت نیست، اینجا کلیک کنید و بیشتر با نقشش آشنا بشید.

بیدار شدن دادستان

پیشنهاد میکنم اگه با نقش دادستان آشنا نیستید، اینجا کلیک کنید و قبل از خوندن ادامه مطلب با نقش دادستان در بازی مافیا بیشتر آشنا بشید. دادستان یک بار در طول کل بازی میتونه علیه کسی اعلام جرم کنه. تا قبل از اینکه از قابلیتش استفاده کنه، گاد هر شب دادستان رو بیدار میکنه و ازش میپرسه که آیا میخواد علیه کسی اعلام جرم کنه یا نه؟ اگه جوابش نه باشه که میخوابه و گاد شب رو ادامه میده. اما اگه جوابش آره باشه گاد باید این مراحل رو انجام بده:

  • پرسیدن فرد مورد نظر دادستان برای اعلام جرم
  • خوابیدن دادستان و بیدار کردن شهردار برای اعلام نظر دادستان به او
  • اعلام نظر شهردار توسط گاد به صورت عمومی (اینطوری که «شهردار با نظر دادستان موافقت/مخالفت کرد»)
  • در صورت مخالفت شهردار با دادستان: بیدار کردن قاضی و نشان دادن فرد مورد نظر دادستان به او
  • اعلام نظر قاضی به صورت عمومی (اینطوری که «قاضی حق رو به دادستان/شهردار داد»)
  • در صورت موفقیت دادستان برای اعلام جرم: بیدار کردن دادستان برای انتخاب نماینده‌هاش
  • بیدار کردن شهردار برای انتخاب یک نماینده‌اش
  • بیدار کردن تیم مافیا برای انتخاب دو نماینده‌شون

بعد از انجام این مراحل، همه میخوابن و گاد بازی، شب رو ادامه میده.

بیدار شدن محافظ

محافظ یک شهرونده که دو بار در طول بازی میتونه از کسی محافظت کنه. چه از قابلیتش استفاده کرده باشه چه نکرده باشه، هر شب گاد بیدارش میکنه.

(برای آشنایی بیشتر با نقش محافظ اینجا کلیک کنید.)

بیدار شدن جادوگر

جادوگر برخلاف اسمش که همه فکر میکنن یکی از اعضای مافیاست، اما یک شهرونده. جادوگر این قابلیت رو داره که هر شب یک نفر رو جادو کنه. هر کسی که توسط جادوگر جادو بشه، برای 24 ساعت، یعنی تا قبل از نوبت بعدی جادوگر در شب، قابلیتش رو از دست میده. مهم نیست کسی که جادوگر جادوش میکنه شهرونده یا مافیاست، در هر صورت جادو که بشه قابلیتش رو یک شبانه روز از دست میده. (برای آشنایی بیشتر با نقش جادوگر اینجا کلیک کنید.)

نکته: جادوگر اجباری برای استفاده از قابلیتش در هر شب نداره.

نکته: اگر جادوگر یک شب نخواست از قابلیتش استفاده کنه، این موضوع به صورت عمومی و بلند در همون لحظه به شهر اعلام میشه. اینطوری که گاد میگه: «جادوگر امشب کسی رو جادو نکرد».

نکته: اگر جادوگر تروریست یا فدایی بازی رو جادو بکنه، باید این موضوع به اطلاعشون برسه. چرا؟! ادامه مطلب (قسمت مربوط به تروریست و فدایی) رو بخونید.

بیدار شدن فدایی

فدایی یکی از اعضای گروه شهرونده، که وقتی یک نفر داره از بازی حذف میشه، میتونه بلند بشه و بگه «من فدایی بازی‌ام، به جای فلانی (که داره از بازی خارج میشه) از بازی بیرون میرم». (برای آشنایی بیشتر با نقش فدایی اینجا کلیک کنید.) اما چرا در شب توسط گاد باید بیدار بشه؟

نکته: در توضیح نقش جادوگر گفتیم که اگر فدایی یا تروریست جادو بشه، باید این موضوع به اطلاعش برسه. دلیل این کار، پیشگیری از ایجاد هرج و مرج در بازیه. تصور کنید که یک شب جادوگر تروریست رو جادو بکنه. در این صورت تروریست تا 24 ساعت قابلیتش رو از دست میده. اگر خودش از این موضوع مطلع نباشه، در طول روزی که جادو شده‌اس،ممکنه پاشه و اقدام به عملیات انتحاری بکنه! بلند بشه و بگه من تروریست بازیم و فلانی رو با خودم از بازی بیرون میبرم. فدایی هم به سرعت بلند بشه بگه من فدایی بازیم و جای فلانی با تروریست از بازی خارج میشم. بعدش مشخص میشه که اصلا تروریست جادو بوده و قابلیت انجام اینکار رو نداشته! اما دیگه کار از کار گذشته. هم تروریست لو رفته، هم فدایی و هم به احتمال زیاد اون کسی که هدف ترور بوده مشخص میشه که شهرونده بازیه.

به همین خاطر و برای جلوگیری از اتفاق، هر وقت تروریست یا فدایی بازی جادو بشن، بهشون اطلاع داده میشه تا بدونن که تا 24 ساعت قادر به استفاده از قابلیاتشون نیستن!

نکته: در صورتی که جادوگر اقدام به جادو کردن نکنه، دیگه نیازی به بیدار کردن تروریست و فدایی نیست. چون این مسئله به صورت عمومی اعلام میشه.

بیدار شدن تروریست

تروریست یکی از افراد تیم مافیاست که میتونه در طول روز، با اعلام «من تروریستم و فلانی رو با خودم از بازی بیرون می‌برم» از قابلیتش استفاده کنه. (برای آشنایی بیشتر با نقش تروریست اینجا کلیک کنید.) اما چرا در شب توسط گاد باید بیدار بشه؟

 

بیدار شدن بازجو

بازجو یکی از اعضای تیم مافیاست که یک بار در طول کل بازی میتونه از هر کسی که میخواد بازجویی کنه. بازجویی به این ترتیبه که بازجو کسی که میخواد بازجویی کنه رو به گاد نشون میده، گاد هم به بازجو میگه که اون فرد نقشش چیه و در شبانه روز گذشته چیکار کرده. یعنی مثلا میگه دکتره و امشب فلانی رو هیل داده. یا مثلا میگه تفنگ‌داره و به فلانی تیر داده. معمولا بازجو نهایتا شب اول یا دوم کارش رو انجام میده. بنابراین از شب سوم بازی نیازی نیست که دیگه بازجو بیدار بشه هر بار. اینکه شهروندا بفهمن بازجو کارش رو انجام داده هم خللی به بازی وارد نمیکنه.

(برای آشنایی بیشتر با نقش بازجو اینجا کلیک کنید.)

دستور بیداری شهر برای اجرای دادستانی

در صورتی که شب گذشته دادستان اعلام جرم کرده باشه، اولین کاری که باید انجام بشه اینه که فردی که دادستان علیه‌اش اعلام جرم کرده معرفی بشه و افراد هیئت منصفه اعلام بشن. بعدش باید به فرآیند دادستانی رسید و بعدش سراغ قدم‌های بعدی این مرحله رفت. اینجا کلیک کنید تا با فرآیند دادستانی بیشتر آشنا بشید.

اعلام اسامی کشته شده‌های روز و شب گذشته

بعد از اینکه اکشن‌های شب (و انجام فرآیند دادستانی در صورت صدور دستور) تموم شد، گاد دستور بیداری موقت میده تا کشته‌های شب و روز گذشته رو توضیح بده. در صورتی که روز دوم بازی باشه و هکر موفق شده باشه سه مافیا رو توی لیست بذاره (یعنی حالت انفجار لیست)، اولین کاری که گاد باید بکنه، اعلام موفقیت هکر در انفجار لیسته. به این ترتیب که اسم سه مافیای نگون‌بخت! رو میبره و ازشون میخواد که از بازی خارج بشن.

بعدش گاد باید فقط اسامی (بدون اشاره به دلیل کشته شدنشون) سایر نفراتی که در طول شب و روز گذشته از بازی حذف شدن رو  اعلام کنه.

نکته: کشته‌های بازی چند مدل بیشتر ندارن:

  1. اعدام (در روز توسط رای‌گیری)
  2. شلیک تیر (در روز توسط صاحب تیر)
  3. کشته شده در عملیات انتحاری (در روز توسط تروریست)
  4. ترور (در شب توسط تیم مافیا)
  5. مسمومیت (در شب توسط سم‌ساز)
  6. شلیک تیر (در شب توسط اسنایپر)
  7. انفجار لیست (در شب توسط هکر)

نکته: دلیل اینکه میگیم فقط اسامی رو بگه، اینه که مورد یک، دو، سه و هفت رو که همه مطلع میشن ازش. اما نباید مورد چهار و پنج و شش مشخص بشه.

خوابیدن موقت تمام شهر و بیدار شدن فرشته

این مرحله در صورتی که فرشته هنوز از قابلیتش استفاده نکرده باشه انجام میشه. در غیر این صورت نیازی به اجرای این مرحله و مرحله بعدی نیست. (برای آشنایی بیشتر با نقش فرشته اینجا کلیک کنید.)

در این مرحله همه‌ی شهر میخوابن و فقط فرشته بیدار میشه. اینجا فرشته میتونه از قابلیتش استفاده کنه و یکی از افراد کشته شده رو به بازی برگردونه.

نکته: در صورتی که خود فرشته جز کشته شده ها باشه هم باید این مرحله اجرا بشه. اما در این صورت فرشته تنها قابلیت جان‌بخشی به خودش رو داره.

نکته: فرشته نمیتونه فدایی و تروریست و افرادی که به خاطر انفجار لیست هکر از بازی حذف شدن رو به بازی برگردونه.

دستور بیداری کامل توسط گاد

بعد از اینکه فرشته هم کارش رو انجام داد، دستوری بیدار کامل توسط گاد اعلام میشه.. این مرحله خودش از چند قسمت تشکیل شده که به ترتیب زیر اجرا میشه:

  • حالا باید گاد نتیجه‌ی انتخاب فرشته رو به شهر اعلام کنه. ممکنه کسی رو برنگردونده باشه به بازی، ممکن هم هست کسی رو نجات داده باشه. اگه نجات داده باشه گاد میگه: «فرشته فلانی رو نجات داد و به بازی برمیگرده» اگر هم نه که سر فرشته سلامت!
  • بعد باید هفت ثانیه به فدایی بازی فرصت داد که اگه میخواد به جای کسی از حذف شده‌ها از بازی خارج بشه.
  • بعد باید برآیند نقش بازیکنای حذف شده اعلام بشه. (بالاتر در مورد اینکه برآیند نقش‌های حذف شده چیه صحبت کردیم)
  • شنیدن وصیت افراد حذف شده (در صورتی که پیش از این وصیت نکردن)
  • بعد از اعلام برآیند نقش بازیکن‌های حذف شده، نوبت به اعلام سایر اتفاقات شب گذشته میرسه.
    • اول افراد سایلنت بازی نام برده میشن. بدون اشاره به اینکه کدوم رو دندان پزشک سایلنت کرده و کدوم رو ناتاشا. در صورتی که کشیش دعای درست نکرده باشه، فردی که نطق اضافه گرفته هم اسمش اعلام میشه.
    • در صورتی که روز دوم بازی باشه، لیست هکر هم باید اعلام بشه. به این صورت که اول اسامی افرادی که هکر داده اعلام میشه، بعدش با توجه به توضیحات نقش هکر (اینجا کلیک کنید و در موردش بخونید) یکی از این دو جمله‌ی «لیست خطرناک است» یا «لیست خطرناک نیست» توسط گاد اعلام میشه.
    • در صورتی که تفنگ‌دار در شب گذشته به کسی (یا کسانی) تیر داده باشه، اسم فرد (یا افراد) صاحب تیر هم گفته میشه.
    • در صورتی که نانوا در اون شب یا شب‌های گذشته از بازی حذف شده باشه، باید اعلام بشه و توسط گاد گفته بشه که «شهروندا فلان روز وقت دارن که همه‌ی مافیاها رو حذف کنن»
  • اینجا باید گاد اعلام وضعیت هم بکنه. به این ترتیب که بگه چند نفر در بازی هستن و بین اون‌ها چند مافیا نشسته.
  • حالا باید سر دست مشخص بشه و روز جدید شروع بشه. برای انتخاب سر دست روز جدید میتونید از این قواعد استفاده کنید:
    فردی که روز گذشته سایلنت بوده میتونه سر دست باشه. اگر دو نفر در روز گذشته سایلنت بودن، از یکیشون به سمت اون یکی شروع کنید. به طوری که در سریع‌ترین فرصت ممکن دومین نفر سایلنت هم فرصت صحبت پیدا کنه. منظورم این هست یکی از سایلنت‌های روز گذشته رو طوری انتخاب کنید که با کمترین فاصله نوبت به اون یکی سایلنت برسه.
    در صورتی که سایلنتی روز گذشته نداشته، کسی که روز گذشته آخر صحبت کرده، این بار اول صحبت کنه و در جهت معکوس روز گذشته بچرخه.

حالا که سر دست روز جدید هم مشخص شد، دوباره بازی در فاز روز ادامه پیدا میکنه تا به شب بعدی برسیم.

 

نکاتی در مورد فاز روز بازی مافیا

  • شلیک تیر

    فرد صاحب تیر هر زمان که بخواد میتونه تیرش رو با اعلام «من فلانی رو با تیر زدم» شلیک کنه. میتونه هم اسم دو نفر رو ببره و بگی هر کدوم سی ثانیه صحبت کنید، بعدش میخوام شلیک کنم. در نهایت اگر تا پایان رای‌گیری نهایی روز، صاحب تیر اقدام به شلیک نکنه، گاد باید ازش بخواد یا تیرش رو مستقیم شلیک کنه یا به دو نفر هر کدوم سی ثانیه فرصت بده و بعدش تیرش رو شلیک کنه. توجه داشته باشید که فرد صاحب تیر حتما باید تیرش رو شلیک کنه و نمیتونه از این عمل سر باز بزنه! بعد از شلیک تیر، فدایی اگه بخواد هفت ثانیه فرصت داره با اعلام «من به جای فلانی میرم بیرون» خودش رو فدای فرد تیر خورده بکنه.

  • عملیات تروریستی!

    تروریست هر زمان در فاز روز میتونه بلند بشه و با اعلام «من تروریستم و فلانی رو با خودم بیرون میبرم» اقدام به عملیات انتحاری بکنه. طبعا فدایی هم هفت ثانیه از لحظه‌ی ترور فرصت داره که مقابله بکنه.

 

خلاصه ترتیب بیدار شدن نقش ها در سناریوی شهر مشکوک

مراحل قبل از شروع شب

  • گوش کردن به وصیت بازیکن‌های حذف شده‌‌ی قطعی در طول روز

مراحل شب

  • بیدار شدن قاضی (در صورتی هنوز تمام قابلیتش رو استفاده نکرده باشه)
  • بیدار شدن شهردار (در صورتی هنوز تمام قابلیتش رو استفاده نکرده باشه)
  • «شانس آخر»
  • بیدار شدن همه‌ی افراد تیم مافیا و اقدام به ترور
  • سایلنت کردن توسط ناتاشا
  • تزریق سم توسط سم‌ساز تیم مافیا (تا شب سوم بازی)
  • بیدار شدن دکتر
  • بیدار شدن کشیش
  • بیدار شدن اسنایپر
  • بیدار شدن تفنگ‌دار (در صورتی هنوز تمام قابلیتش رو استفاده نکرده باشه)
  • بیدار شدن دندان پزشک
  • بیدار شدن هکر (فقط شب دوم بازی)
  • بیدار شدن دادستان (در صورتی هنوز از قابلیتش استفاده نکرده باشه)
  • بیدار شدن محافظ
  • بیدار شدن جادوگر
  • بیدار شدن تروریست (اگه جادوگر اون شب کسی رو جادو نکرده باشه نیازی نیست)
  • بیدار شدن فدایی (اگه جادوگر اون شب کسی رو جادو نکرده باشه نیازی نیست)
  • بیدار شدن بازجو (تا یک شب بعد از بازجویی)
  • دستور بیداری شهر برای اجرای دادستانی (در صورتی که دادستان اعلام جرم کرده باشه)
  • اعلام اسامی کشته شده‌های روز و شب گذشته
  • خوابیدن موقت تمام شهر و بیدار شدن فرشته (در صورتی که فرشته از قابلیتش هنوز استفاده نکرده باشه)
  • دستور بیداری کامل توسط گاد
  • اعلام نتیجه تصمیم فرشته (در صورتی که فرشته رو بیدار کرده باشید)
  • هفت ثانیه شمارش برای تصمیم‌گیری فدایی (در صورتی که فدایی هنوز از قابلیتش استفاده نکرده باشه)
  • اعلام برآیند نقش بازیکن‌های حذف شده
  • شنیدن وصیت افراد حذف شده
  • اعلام اسامی افراد سایلنت شده
  • اعلام نتیجه لیست هکر (فقط روز دوم بازی)
  • اعلام اسامی افراد صاحب تیر (در صورتی که تفنگ‌دار به کسی تیر داده باشه)
  • اطلاع حذف نانوا و فرصت باقیمانده به شهر در صورت وقوع (در صورتی که نانوا حذف شده باشه)
  • اعلام وضعیت بازی
  • مشخص کردن سر دست
  • شروع روز جدید

حداقل ده سال مافیا بازی کردن و ساعت‌ها فکر و حرص خوردن در مورد این که مافیا کیه، منو مجبور کرد که از خودم بپرسم اصن مافیا چیه؟! این که یه نفر مافیاباز حرفه‌ای باشه یعنی چی؟ چه چیزایی رو باید بلد بود تا بازی رو بهتر فهمید؟ همه سوال‌ها رو میخوام توی shabmishe.ir جواب بدم ;)

12 دیدگاه

  1. سلام. آقا یعنی دمت گرم. این یه مطلب واقعا کم بود.

    همه رو کامل خوندم و جواب خیلی از سوالاتم رو گرفتم. بازم ممنون از توضیح شمرده به شمرده

    اما یکی دو تا دیگه سوال مونده برام که می خوام بپرسم. ولی قبلش خواستم بدونم آیا میشه از طریق دیگه ای جز اینجا، با شما در ارتباط بود؟ اینستا، فیس بوک، توییتر، واتساپ، تلگرام، ایمیل یا هر راه ارتباطی دیگه ای!

    ممنونم از تایمی که برای آموزش این بازی می گذارید.

    1. سلام، وقتتون بخیر

      خواهش می‌کنم، شما لطف دارید. بله میتونید به کانال شب میشه توی تلگرام سر بزنید، آی‌دی خود بنده هم اونجا هست. در خدمتتون هستم.

  2. سلام.میشه لطفاً کارت نقش های بازی و لیست گلد رو در سایت قرار بدید تا بتونیم برا خودمون چاپ کنیم؟

    1. سلام، وقتتون بخیر

      بله حتما. به زودی آماده‌اش میکنم و روی سایت قرار میدم. فک میکنم نهایتا تا هفته‌ی آینده آماده بشه و روی سایت قرار بدم

  3. سلام .میشه لطفا کارت های شخصیت و همچنین دفترچه گاد رو در سایت قرار بدید تا بتونیم برا خودمون چاپ کنیم؟با تشکر

    1. سلام، وقتتون بخیر

      بله حتما. به زودی آماده میشه و روی سایت میذارم. فک می‌کنم نهایتا تا هفته دیگه آماده باشه

  4. سلام خسته نباشید.
    شما بین جمع 12 نفره چ نقش هایی رو پیشنهاد میکنید میشه ترتیبشو هم بگید ؟
    سوال دوم وقتی فاز رای گیری اغاز شد فقط دو نفر باید بیان دفاعیه نمیشه سه نفر یا بیشتر بیان ؟
    سوال سوم نحوه رای دادن چگونه است ما اینجوری رای میدیم مثلا من گادم میگم کیا میگن فلان کس مافیاست دستا میره بالا همینجوری ب ترتیب تا دونفری ک رای بیشتری اوردن بیان دفاعیه این نحوه رای گیری درسته؟
    سوال سوم دکتر تو طی بازی فقط یکبار میتونه خودشو سیو کنه یا فرقی نداره؟
    و این سوال چهارم ناتاشا درسته نقش سیاه ولی با مافیا بلند میشه دیگ درسته/؟

    1. سلام، وقتتون بخیر

      در مورد سوال دوم:
      هر سناریویی میتونه در این موضوع متفاوت باشه. اما بیشتر سناریوها به همین شکل هستن که حتما دو نفر برای دفاعیه میان بالا.
      در مورد سوال سوم:
      بله همین روند درسته. اگر سناریوی شهر مشکوک رو بازی می‌کنید، میتونید از دفترچه مخصوص گاد این سناریو استفاده کنید. برای آشنایی با این سناریو و دانلود دفترچه اینجا کلیک کنید.
      در مورد سوال چهارم:
      دکتر نباید محدودیتی در سیو کردن خودش داشته باشه. درسته که ممکنه همش قفلی بزنه رو خودش و فقط خودش رو سیو کنه، اما نمیشه ممنوعش کرد. بهتره خود بازیکن یکم سطح بازیشو ببره بالا تا این کارو نکنه. چون معمولا بازیکنای تازه‌کار این کار رو میکنن. دکتر نقش مهمیه که باید کارش رو درست انجام بده.

      و اما در مورد سوال اولتون:
      پیشنهاد من برای 12 نفر این ترکیبه:
      مافیا: رییس مافیا، ناتاشا، سم‌ساز
      شهروند: دکتر، کشیش، شهردار، قاضی، اسنایپر، تفنگ‌دار، جادوگر، دندان‌پزشک، جان سخت

      برای آشنایی با این نقشا میتونید این مطلب (لینک مطلب) رو بخونید.

  5. بعد ببخشید من کارت های مافیا رو خودم طراحی کردم میخواستم چاپ کنم بنظرتون چ اندازه برای کارت ها خوبه و اینکه جنسشون چی باشه؟

    1. سلام، وقتتون بخیر

      پیشنهاد من سایز کوچیک و بدون عکس هست. چرا؟ چون اگه کوچیک باشه راحت میتونن توی دستشون به صورت مخفیانه نگاه کنن. من خودم سایز 5 در 5 سانت رو انتخاب کردم. اگه عکس هم نداشته باشه، وقتی کسی چشمش به کارت کسی بیافته کمتر احتمالش هست که بفهمه چیه. یه طرح ساده که فقط اسم نقش رو داشته بشه.

      اگه کاغذ گرماژ بالا استفاده کنید و اونا رو لمینت کنید عمرشون میره بالا. اینطوری مجبور نیستید هی کارت جدید چاپ کنید. یه سری کارت من خود طراحی کردم که میتونید از این صفحه رایگان دانلود کنید. (لینک صفحه دانلود)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *